|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
BiReal
|
Post subject: Att arbeta som volontär (utbildning?) Posted: 11 Nov 2008, 15:47 |
|
 |
| New Poster |
 |
|
|
Hej mitt namn är Billy 23 år och har länge velat arbeta som volontär. Just nu studerar jag upp min gymnasiekompetens och efter flera års monotomt arbete på lager och butiker är jag trött på att springa i ekorrehjulet.
Jag vill jätte gärna göra en insats i världen och kan tänka mig arbeta som volontär var som helst och med vad som helst. Men jag ställer mig ofta frågan, vad kan jag bidra med? jag saknar utbildning och att ge sig ut i världen utan kött på benen känns en aning osäkert. Jag vet att flera folkhögskolor har internationell inriktning i bistånd och utvecklings frågor. Men finns det någon utbildning som rekomenderas innan man ger sig ut? jag menar om man ska vaccinera barn borde man ju ha lite sjukvårds utbildning, ska man hjälpa djur i sydafrika kanske man borde ha kunskap om djurskötsel? Ska man fredsobservera i chipas kanske man ska vara lite påläst om mänskliga rättigheter osv.
Vad behövs där ute så att säga.
Vh Billy.
|
|
| Top |
|
 |
|
Admin
|
Post subject: Posted: 12 Nov 2008, 04:14 |
|
Volunteer Experience: I running this website and i have been working as a volunteer on 2 organisations.
|
|
Det finns två typer av volontärer kan man se det som.
Fältvolontärer och kontorsvolontärer.
Dvs dom som har hand om ekonomi, papper osv.
Och dom som är ute och hjälper till med att till ex:
Dela ut mat, bygga hus, bygga ut vatten och övrigt
typ av arbete.
Om du har dåligt med utbildning som jag så kan
fältvolontär vara något. det finns många organisationer
där man inte behöver vara expert på saker för att
få arbeta som volontär.
Dock kan det vara ett väldigt stort plus för en högre roll.
Till ex:
Om man ska bygga ut vattenledningar till en by,
Så behövs det en fältvolontär som näst intill är kemist för att kolla hur rent vattnet är osv,
och resten som arbetar med rören osv..
|
|
| Top |
|
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|