Volunteer Forum

Post and discuss voluntary work opportunities abroad

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tankar efter 500 dagar i Tanzania
PostPosted: 07 Sep 2006, 21:56 
Trainee Volunteer

Volunteer Experience: I have been working as a volunteer in Moshi, north of Tanzania, during four journeys and a total of one and a half year. Nowdays I have a registered Swedish company known as Tanzaniaprojektet (www.tanzaniaprojektet.se) that helps volunteers with their volunteer travels. We also conduct non profit projects in Tanzania.
Jag tänker vara helt ärlig och skriva några rader om mina tankar efter mina 4 resor till Tanzania och totalt ungefär 500 dagar jag tillbringat där.
Man blir ledsen med tiden, så blev det för mig i varje fall. Jag brinner fortfarande för mina projekt och kan inte tänka mig själv i framtiden utan aktivt medverkande i projekt i Tanzania.
Men efter ett drygt år av volontärarbete med ständigt nya intryck och upplevelser så tillåter jag mig inte längre att se enstaka individers problem som mina problem. Någon gång måste man inse att problemen är för många och att man ensam inte klarar av att hjälpa ett helt folk individuellt.
Men då man engagerar sig i större projekt för att hjälpa flera, större grupper, då får man ett större ansvar och då börjar alltid människor misstro en. Man får inte bara göra ett bra jobb, man måste ägna väsäntligt mer tid till att förklara att man faktiskt är just en volontär, alltså att man arbetar för något bara för att man anser att det är det rätta. Ibland vill man bara säga "LÄMNA MIG I FRED!", "LÅT MIG GÖRA DET JAG VET ÄR RÄTT!".
Men är det uppskattat? Jo, det är det. Det måste man påminna sig om ibland. Men man möter alltid motgångar förr eller senare och det gäller att inte tröttna p.g.a. motgångar och folk som misstror än.
Jag vet inte vad en volontär är. Om man måste komma från en organisation så är jag ingen volontär. Inte heller om man måste ha rest med stipendier eller volontärvisum. Jag betraktar mig nog inte som en volontär så som ordet används idag. Jag har mött en hel del resande som kallar sig själva just volontärer vilka jag ogärna ser mig själv som. Många får ekonomisk och psykisk hjälp inför och under en resa till t.ex. Tanzania, dessa utvecklas själva otroligt mycket, och precis som jag utvecklades under min första resa så kommer alla dessa volontärer känna blandade känslor vid hemkomsten. Men det var inte förrän min senaste resa som jag kom hem med en besk eftersmak.
Varför? Jag önskar att jag visste det. Men det är nog en typ av förakt som jag ibland känt både mot svenska och tanzaniska medborgare eller system eller kulturer. Man blir besviken. Förr eller senare blir man besviken och man känner det man verkligen inte får känna som volontär, nämligen "inte konstigt att inget fungerar". Men dilemmat är att alla vill väl, men att inget blir som tänkt. Vi från den rika västvärlden vill nog oftast väl. Men det kan aldrig bli som man förutspår i kalkyler i Sverige. Det kan heller inte bli så som mottagarna i Tanzania drömmer om. Inte så länge man befinner sig i olika världar.
Jag rekomenderar varmt alla att besöka Tanzania. Det är en erfarenhet och en upplevelse som kommer ge dig som person ett helt nytt sätt att se på världen om du bara är öppen för det. Men res tillbaka innan du får en besk eftersmak.

En kort monolog skrivet av Linus Dunkers, natten till den 8:e september 2006.
Läs mer på min hemsida: www.tanzaniaprojektet.se

Profile  

Google ads

Post subject: Re: Tankar efter 500 dagar i Tanzania
PostPosted: 12 Jul 2009, 13:06 
Site Admin

Volunteer Experience: I running this website and i have been working as a volunteer on 2 organisations.
När ja kollade på barnhemmet ( Hello Africa ) på svt, dvs dom byggde en skola så var deras största problem korrumption.
Dvs myndigheterna ville beslagta byggnaderna som dom byggt (dom hade byggt det för bra, så staten ville ta över det)

Och ibland fick dom lova muta folk för att kunna få göra vissa saker (Som dom ändå borde ha fått gjort ändå)

Hur hanterar man dessa mut/korrumption problem i Tanzania som volontär?

Profile  

PostPosted: 16 Sep 2009, 08:59 
Trainee Volunteer

Volunteer Experience: I have been working as a volunteer in Moshi, north of Tanzania, during four journeys and a total of one and a half year. Nowdays I have a registered Swedish company known as Tanzaniaprojektet (www.tanzaniaprojektet.se) that helps volunteers with their volunteer travels. We also conduct non profit projects in Tanzania.
Korruption är självklart ett jätteproblem i de flesta Afrikanska länder och däribland Tanzania. Men som volontär så märker man kanske inte av de negativa effekterna av korruption så lätt. I Tanzania har jag aldrig haft problem direkt kopplade till korruption även om det säkert indirekt varit orsaken till att saker har försenats och försvårats. Men utan korruption skulle jag t.ex. aldrig kunnat arbeta i Tanzania längre tid i sträck. Jag har "dragit nytta" av korruptionen för att kunna stanna i Tanzania mer än 3 månader på turistvisum och arbeta som volontär utan volontärvisum och för att få resident permit utan att ha någon yrkesutbildning som egentligen krävdes för ansökan. Sedan har jag arbetat så lokalt med människorna där och blivit vän med alla som jag samarbetat med, på det sättet går allt mycket lättare. De som märker av de negativa effekterna av korruption mer är troligtvis dem som närmar sig "uppifrån" och aldrig bryr sig om att få en vänskaplig relation med de personer man måste samarbeta med. Då kan enkla processer dra ut på tiden och helt glömmas bort... Relationer betyder allt i Tanzania! Man kommer ingenstans på egen hand, man måste hela tiden söka kontakt och ta hjälp av andra för att komma någonstans. Det är ett av skälen varför jag trots allt trivs så himla bra i Tanzania.

Profile  

PostPosted: 26 Dec 2009, 23:47 
Beginner

Volunteer Experience: Does military service in Sweden count as volunteer experience as it wasn't paid almost anything?
Vad Tanzania behöver mer än allt annat är välfungerande marknadsekonomi, dvs EJ korruption. Om man i volontär sammanhang gynna rkorruption skulle jag vilja säga att man är väldigt kontraproduktion.... jag har levt 365 dagar i Zimbabwe vilket inte är så värst långt därifrån men korruption bland politikerna har lett till en verklig diktatur som i sin tur har sönde rlandet totalt .... det är mycket viktigt att alla hjälpinsatser sker UTAN någon som helst korrution för det är kärnan i att de någon gång skall kunna hjälpa sig själva ...

Profile  

PostPosted: 28 Dec 2009, 19:24 
Trainee Volunteer

Det låter bra det du skriver Johan, jag håller helt med, men hur man ska komma dit är inte lika lätt att svara på. Jag kanske utryckte det otydligt i mitt tidigare inlägg men jag anser inte att något av de exempel jag ger på hur jag varit tvungen att hitta alternativa vägar kring byråkratiska hinder har gynnat korruption som i sin tur skulle skapa hinder för en väl fungerande marknadsekonomi. Problemet är i vissa fall att man infört en massa byråkrati som hanteras av underbetalda anställda som mer eller mindre förväntas tjäna ihop sin lön på annat sätt (korruption). I dagsläget driver jag tillsammans med min gode vän Thomas från Tanzania ett Internetcafé och datorbutik i staden Moshi i norra Tanzania. Jag har tidigare köpt mark, byggt hus och jobbat med olika projekt i olika sammanhang och där har det aldrig behövts några mutor eller anna typ av korruption. Det är som jag nämnt bara det att de infört regler som gör det praktiskt taget omöjligt att jobba som volontär i mer än 3 månader utan yrkesutbildning. Men det är bättre idag än när jag var nere för några år sedan. Nu finns olika typer av volontärvisum med inte lika hårda krav på den sökande.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ]